Eventbrite - OCMN - maandelijkse netwerk conferentie vrijdag 4 mei 2018

banner brenda

"Ja, dat was zeker een spannend moment. Je voelt aan alles dat het goed zit. Je ziet de kans om heel concreet invulling te geven aan je visie om mensen dichter bij de natuur en hun optimale gezondheid te brengen. En daar rijd je dan. Onderweg terug vanuit Duitsland naar Nederland met een goede deal waarmee ik mijn visie uit kan dragen op zak.”

Het was tijdens het uitspreken van deze woorden door Brenda Bas tijdens het interview met Inez, dat ik begon te beseffen wat een door passie gedreven ondernemer Brenda is.

We zijn in totaal een uur in gesprek. Inez praat en vraagt voluit. Brenda vertelt en antwoord op haar rustige en beheerste wijze. We zitten hier op het netwerkplein en ik merk dat we alle drie heel ontspannen in de "luie stoelen" lekker wegzakken.
We praten wat over van alles en nog wat. Er is eigenlijk geen begin, het gaat vanzelf en al snel komt naar voren dat Brenda van jongs af aan ondernemend bezig is.

Het begon allemaal in Aalsmeer. Opgegroeid op de rozenkwekerij van haar ouders. Samen met 2 oudere en 1 jongere broer.

Al vroeg kreeg Brenda haar eigen kweektafel waarmee zij zelf met het kweken van planten aan de gang ging. En dat met veel plezier en succes. Als jonge tiener verdiende ze haar zakgeld met het kweken van het in die tijd populaire plantje ‘Slaapkamergeluk’,..

Het was de tijd dat haar ondernemersmentaliteit is ontstaan en zich verder ontwikkelde. Vanuit het kweken van Slaapkamergeluk zag zij kansen in de verkoop van zomer buitenbloemen. Die worden doorgaans al snel doorgedraaid op de veiling. Eigenlijk zonde volgens Brenda. Die moeten we toch gewoon kunnen verkopen. En al snel zette zij haar jongste broertje in als eerste verkoper. Voor een vergoeding ging hij voor Brenda de bosjes bloemen in de wijk, deur aan deur verkopen. Het was een mooie en leuke tijd.

Na het VWO volgde Brenda een Schoevers opleiding, maar het werk als secretaresse dat beviel haar niet zo goed. Ze wilde reizen en ging dat ook doen. En Spaans leren. Eerst hier in Nederland, maar al snel, goed voorbereid, naar Malaga in Spanje om verder te leren.
Reizen, talen leren, andere culturen ontdekken. Dat is waar Brenda van houdt en wat zij telkens weer opzoekt.

Zo kwam zij terecht in internationale salesfuncties waarbij ze veel kon reizen. Voor een textielbedrijf bewerkte ze naast de Benelux en Duitsland ook de Spaanse markt en later stapte ze over naar een meubelbedrijf waar ze verantwoordelijk werd voor de verkoop in Zuid-Duitsland, Oostenrijk en Zwitserland. Veel in contact met designers en mooie meubelconcepten. Concepten waar zij commercieel goed mee kon scoren want de Duitse belangstelling voor Nederlands design wist zij goed te benutten.

De drang naar reizen ging nog verder. Samen met haar echtgenoot, werkzaam in de farmacie, naar de USA. Het is daar waar het gezin zich uitbreidt met de geboorte van twee dochters die nu 18 en 21 zijn.
Het is de tijd dat zij ervaring opdeed met Amerikanen die op zo’n andere wijze contacten leggen en onderhouden. Wat rechtstreekser, directer, vanuit vertrouwen. Beetje tegenovergesteld van de Hollandse terughoudendheid en kat uit de boom kijken. Ik moet zeggen dat haar Amerika ervaring mij in het gedrag van Brenda niet is ontgaan. Ik herken het en vind het mooi. Ze heeft dat directe op prettige wijze overgenomen. Beleefd en zorgvuldig maar niet onnodig bescheiden. Gewoon weten waar je voor staat en daar voor gaan. Maar wel met respect voor de ander, beleefd en zorgvuldig verwoord. Let daar maar eens op als je met Brenda in gesprek bent.

logo phitality.nl

Maar hoe zit het nu met die blenders? Wat ging daar aan vooraf?

Na terugkomst uit Amerika strijkt Brenda met haar gezin uiteindelijk neer in Soest. En daar begint het avontuur van de hogesnelheidsblenders maar bovenal, de uitvoer van de visie van Brenda.

In gesprek met haar echtgenoot komt meer dan eens naar voren dat het Nederlandse zorgstelsel onbetaalbaar is geworden. We krijgen in Nederland op steeds jongere leeftijd chronische ziektes (diabetes, overgewicht, hart- en vaatziektes) die grotendeels leefstijlgerelateerd zijn. Dat moet en kan anders in de visie van Brenda. En daar zit haar passie. Met meer groente en fruit op ons dagelijkse menu zet je al een grote stap in de goede richting. Geen moeizame programma’s, gewoon wat meer bewust met voeding bezig zijn volstaat. En die visie kreeg al snel vorm. Een moestuin bij het huis werd aangelegd. En de meest mooie producten kwamen daar uit voort.

En het ging verder. Op het nabij gelegen landgoed Jagtlust hielp Brenda mee met de aanleg van een medicinale kruidentuin. En het was niet veel later dat zij op dit landgoed workshops rond gezonde voeding ging organiseren. Daarbij halen de deelnemers zelf de ingrediënten uit de kruidentuin en gaan ze aan de slag voor het bereiden van lekkere en gezonde gerechten. Het zijn deze workshops waar Brenda haar visie en passie kan delen. In de workshops eerst mensen met elkaar in contact brengen. Daar begint het mee. En vervolgens bewust bezig zijn met het maken van gezonde gerechten. En daar komt dan eindelijk de blender in beeld. Het ideale apparaat om in een handomdraai vitale voeding te maken.

En ook daar zie je de ondernemer in Brenda de boventoon voeren. Het bereiden van vitale voeding met een blender is ideaal. Maar welke blender is daar nu het best geschikt voor? Een zoektocht bracht haar bij een degelijk en hoogwaardig Duits product met Italiaans design. De Bianco di Puro blender. Een blender van de beste kwaliteit en makelij. En dat sluit weer volledig aan bij de waarden en normen waarmee Brenda van huis uit is opgegroeid.

Nu kon ze er natuurlijk gewoon een aantal van kopen. Maar waarom niet meteen goed doen. Wat als ze nu haar visie van gezonde voeding combineert met een Nederlands dealership van deze blender? De robuuste kwaliteit en doordachte functionaliteit sluit één op één aan bij de kwaliteitseisen die ze aan haar vitale voeding en kennisoverdracht tijdens haar workshops stelt. Deze blender zou wel eens de "drager" van haar visie kunnen worden.
En dat is gelukt.

Inmiddels timmert Brenda flink aan de weg. Veel mensen vanuit zakelijke of privé hoedanigheid vinden de weg naar haar workshops. Daarbij ook professionals op het gebied van gezondheidszorg, orthomoleculair therapeuten en huisartsen die zelfs spontaan haar flyers in de wachtkamer leggen ter promotie van de workshops.

Het is na een aantal jaren zaaien om bekendheid te krijgen plots snel gegaan. En hier gebeurt iets bijzonders. Brenda zegt, ik word daar stil van. Ik begrijp haar eerst niet goed. Stil, hoe bedoel je? Het is dat ze stil wordt dat haar boodschap gehoord wordt. Haar visie rond vitale voeding gewaardeerd wordt. Het is de dankbaarheid voor het succes dat ze beleeft waar ze met zoveel passie aan werkt. Wat een mooi moment. En wat maakt dit een indruk op Inez en mij haar zo dankbaar te zien.

logo greenyourself.nl
En Brenda spreekt haar missie nog eens uit; "Eigenlijk wil ik mensen weer meer verbinden met de natuur". En dat doet ze met pure en vitale voeding en met de blender als drager van haar boodschap.

De boodschap van Brenda is inmiddels ook aangekomen bij een bekende uitgeverij die een receptenboek voor de high speed blender wil gaan publiceren. En later vandaag is er een bijzondere opening van een pop-up store concept in Amsterdam te weten "Sunny’s Nature" by Zonnatura waar de Bianco blenders een centrale plek innemen..

Het loopt tegen enen. We gaan afsluiten. Eigenlijk heb ik daar helemaal geen zin in. Ik zou nog uren door willen praten en de energie willen delen die Brenda in je los maakt. Ik merk dat Brenda op een bijzondere, rustige wijze mij ontzettend heeft gefascineerd. En Inez die steekt haar enthousiasme al helemaal niet onder stoelen of banken en bevestigt meteen haar deelname aan de workshops op die mooie locatie, landgoed Jagtlust.

---