Profielfoto Maria Stratemeier

“Het Duitse internet is tien jaar achter”, stelt mijn cursist vandaag tijdens de les. Hij is ondernemer in Gouda en heeft veel klanten in het Duitse middenstand.

Ouderwetse Duitse websites
Zeker heeft hij gelijk: Als je naar de website kijkt van een Duits midden- of kleinbedrijf, kom je weinig gebruiksvriendlijkheid of moderne vormgeving tegen. Allereerst moet je de website van dat bedrijf überhaupt zien te vinden. Vervolgens mag je niet schrikken van gekke kleurcombinaties, bewegende icoontjes en allerlei lettertypes. Ergens onderaan lees je vaak over de laatste update - jaren geleden. Maar op je mobiele telefoon kom je zo ver natuurlijk niet eens. Afschruwelijk!

Maar waarom is dat zo?
Duitsers zijn toch zo degelijk en correct. Waarom laat de directie van een middenstands bedrijf haar website zo verkomen?

  1. Veel Duitse mkb’s werken regionaal.
    Hun klanten vinden ze niet via de website maar via aanbevelingen binnen het plaatselijke netwerk.

  2. Duitse zakenlui zijn conservatief.
    Zeker in het middenstand en al helemaal in de ambachtelijke beroepen geldt: analoog telt meer dan digitaal. Belangrijker nog dan de reclame op papier is het persoonlijk contact: de begroeting per handdruk.

Doe je zaken met Duitsers?

Welke ervaring heb jij met het Duitse middenstand? Wat valt je op?

In deze column beschrijf ik maandelijks een fenomeen rondom zakendoen met Duitsers. Vaak zal het gaan over zakelijke omgangsvormen en de Duitse mentaliteit.

#OCMN Actueel

Met #OCMN Actueel krijg je paar keer per maand relevant nieuws over activiteiten van OCMN en ondernemers verbonden aan het netwerk. Stay Connected!

Utrechtse Euro

logo utrechtse euro

De OCMN organisatie en steeds meer Cardhouders nemen deel aan de Utrechtse Euro

OCMN - Data Collectief ambassadeur

logo datacollectief

Bedrijfsbanners