Ondernemers Conferenties Midden-Nederland

Jouw zakelijke netwerk van ondernemers en zelfstandig vakspecialisten

Raad van Advies

Waarom een RvA?
De OCMN Raad van Advies is sinds 2019 actief om de groei van aan OCMN verbonden bedrijven te bevorderen.

Hoe ontstaan?
Deze RvA is ontstaan op basis van de jarenlange ervaring met netwerken die binnen OCMN is opgedaan. Opvallend daarbij is dat vele ondernemers regelmatig aangeven in contact te willen komen met ervaren, praktijkgerichte adviseurs en specialisten. Gewoon netwerken en vervolgens ontdekken wie goed aansluit bij de wens en behoefte van de ondernemer blijkt weinig efficiënt te zijn. Om op een solide basis te kunnen voorzien in gedegen advies- en ondersteuningstrajecten die aansluiten bij de groeiambitie van de ondernemer, is de RvA opgericht.

Wat is de werkwijze?
De OCMN RvA kenmerkt zich door een gestructureerde aanpak die begint met een uitgebreide intake. Met deze intake ontstaat een helder beeld van kansen, bedreigingen, sterke en zwakke aspecten die invloed hebben op de groei van de onderneming.

Het intake verslag wordt door de leden van de Raad van Advies beoordeeld en besproken. Vervolgens wordt er een voorstel gedaan: op welke gebieden en met welke specialisten kan een groeitraject worden ingezet. Daarbij krijg je meteen inzicht in de benodigde investering in tijd en geld voor de optimale inzet van advies- en ondersteuningswerkzaamheden van de betrokken specialisten.

Voor het plannen van een intake gesprek met één van de OCMN Raad van Advies leden kun je een mail sturen naar: Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken. of bel 030 - 8770244

Een totaal oninteressante vraag wanneer je helemaal niet van plan om je bedrijf nu te verkopen. Toch komt er een moment dat je je bedrijf wil overdragen. Puur voor de geschiedschrijvers of familiekronieken, of moet het jouw pensioen voorziening zijn? Ik merk vaak dat bedrijfsoverdracht flink wordt onderschat. Soms spreek ik ondernemers die op internet hebben gelezen dat een bedrijf voor zo’n 5 x de winst wordt overgedragen. Twee belangrijke factoren die hier gemakkelijk over het hoofd worden gezien;

  • 5 x, dat is een gemiddelde (zie Brookz barometer afgelopen halfjaar). Bijvoorbeeld 0x en 10x de winst maken samen een gemiddelde van 5x.
  • Winst, een rekbaar begrip want gaat het hier bijvoorbeeld over een VOF of BV? Wat is er allemaal aan kosten meegenomen om de winst te berekenen?

Doordat je “normale” bedrijfsvoering veel tijd vergt, krijgt de voorbereiding op bedrijfsoverdracht vaak onvoldoende prioriteit. Dit terwijl het een complex proces is. Neem daarom de volgende vijf stappen ter harte als je aan bedrijfsoverdracht gaat denken.

Helaas is er weinig animo om resultaten van marketingstrategieën of marketingdata te volgen, laat staan ze te bespreken. Veelal omdat marketinguitgaven worden gezien als kosten, in plaats van een investering. Er is daarom weinig interesse in de resultaten. Over de offline marketingresultaten heerst de overtuiging dat het bijna onmogelijk is, of te kostbaar, om resultaten te meten. Voor online resultaatmeting zijn diverse (gratis) mogelijkheden beschikbaar. Maar daarmee vergaar je vaak een overschot aan data, als je niet van te voren bedenkt wat je met de uitkomsten wil doen.

Jouw website verdient dagelijkse aandacht

Te vaak wordt nog gedacht vanuit de 'brochure': we laten een nieuwe ontwikkelen en in duizendvoud bij ons afleveren. Terecht trots op het resultaat dat je mooie bedrijf en mooie producten en/of diensten laat zien. Vervolgens hoeven we pas weer na te denken over een nieuwe als de voorraad er bijna doorheen is. Of als écht grote veranderingen de brochure inhalen. Bij een website is dit echt anders, die moet je de dag na oplevering alweer aanpassen. Oké, bij wijze van spreken dan, net zoals je 'dagelijks' met een korreltje zout mag nemen. Waar het om gaat, is dat je dagelijks kan zien waar jouw website het goed of niet goed doet. Zorg dat je minimaal maandelijks de pagina's die het niet zo goed doen optimaliseert. Check of de wijzigingen het gewenste effect hebben.

euro 870757 1920Het aannemen van extra personeel kan zowel een toevoeging als een last voor je bedrijf zijn. In de praktijk zien we soms ondernemers in een spagaat terecht komen: ze willen groeien, maar blijven veel zelf doen om vooral niet te veel personeel aan te nemen. Meer personeel geeft volgens hen te veel gedoe: zij kosten meer dan dat ze opleveren en beperken daarmee de groei van de onderneming. Maar de beperking van groei zit bij zo’n ondernemer vooral in de beperkte tijd die hij of zij aan het bedrijf kan besteden.

Hoeveel tijd besteed jij aan jouw bedrijf?

Menig ondernemer vindt het wat kort door de bocht, door te stellen dat een structurele werkweek van 80 uur duidt op meer dan voldoende werk en dat de helft van dat werk uitbesteed kan worden aan een nieuwe werknemer. Ondernemers stellen dat het niet zo makkelijk gaat en deze lange werkweek vooral komt door het herstellen van fouten en dichtlopen van gaten. Ze hebben daarom dus wel degelijk een punt. Dat noemen wij dan winstlekkage, want die ondernemer kan zijn of haar tijd wel beter gebruiken, zowel zakelijk als privé.

Als je aan Marketing denkt, denk je dan aan kosten? Of denk je aan ‘noodzakelijk kwaad’? Hoeveel tijd en budget besteed je jaarlijks aan Marketing? Zou je willen weten wat de bijdrage van Marketing is aan de omzet en winst van jouw bedrijf? Veelal wordt de eerste vraag beantwoord wordt met: “Ja, marketing gaat alleen maar over kosten”. Het lijkt zo’n klein verschil, spreken over kosten of over investeringen, toch niet onbelangrijk om even stil te staan bij het verschil. Kosten willen we namelijk zo gauw mogelijk vergeten, terwijl we bij investeringen denken aan rendement.

Zo is het ook bij marketing, als je je marketingbudget weloverwogen uitgeeft, dan wil je ook zien wat het resultaat daarvan is. Net als met ondernemen weet je niet altijd wat dat resultaat is en moet je eerst bepaalde marketingmiddelen inzetten om te achterhalen of het zin heeft of niet. Behalve het marketing budget besteed je ook tijd aan het uitwerken en realiseren van marketing acties. Het rendement moet dan ook navenant zijn, want wat had je anders nog meer met dat budget en in die tijd kunnen doen?

Online marketing is altijd goed te volgen, omdat letterlijk elke klik geregistreerd wordt en je precies kan zien hoe bezoekers naar je website komen en wat ze daar doen. Voor offline marketing vraagt het iets meer inspanning en creativiteit om te achterhalen wat de effecten van je acties zijn. Laat bijvoorbeeld jouw verkopers vragen hoe ze aan jouw bedrijf gekomen zijn. Of gebruik, zoals in onderstaand voorbeeld, een aparte internet adres in een advertentie zodat je weet dat alle bezoekers op dat adres (vrijwel zeker) via die advertentie komen. Zoiets als www.topaanbieding.nl ipv www.bedrijfsnaam.nl. 

euro 870757 1920

Misschien had je het zelf nog niet zo concreet voor ogen toen je ondernemer werd; waar je zou staan waar je nu staat. In het begin veel, zo niet alles, zelf doen en net als met schapen, na de eerste medewerker volgden er meer. Daarmee is de groei van je onderneming een feit, maar in hoeverre zijn omzet, winst, vrije tijd en plezier ook meegegroeid? Met andere woorden; is jouw eigen ontwikkeling net zo goed verlopen als die van je onderneming?

Als je er nu aan toe bent om een volgende stap te maken, wat komt daar dan zoal bij kijken? Vraagt dit andere kwaliteiten van jou en hoe zorg je inderdaad dat winst, plezier en vrije tijd flink toenemen? De ontwikkeling van jouw bedrijf gaat door verschillende fases. De eerste, de pioniersfase, is er een van starten en opbouwen. Zo ben jij ook begonnen. Je hebt jouw ideeën uitgewerkt, een bedrijfspand gevonden, geïnvesteerd in middelen, medewerkers aangetrokken, mouwen opgestroopt en met hen aan de slag gegaan. Je bent in deze fase in charge, de spin in het web, de man of vrouw om wie de hele onderneming draait. Het is goed gegaan, het gaat goed en het kan, in jouw beleving, eigenlijk alleen maar beter.

Raad van Advies Team

  • Joop der Weduwen

    Joop der Weduwen

    Joop heeft in Utrecht in de jaren 80 van de vorige eeuw rechten gestudeerd en is zowel strafrechtelijk als privaatrechtelijk afgestudeerd. In 2005 heeft hij ook strategisch management afgerond aan dezelfde universiteit.

    Read More
  • Michiel van de Watering

    Michiel van de Watering

    Michiel is sinds 2004 ondernemer vanuit zijn bedrijf Accountable Marketing. Na het verschijnen van zijn eerste boek ‘Marketing Kassa’ in november 2012 is hij ‘overgestapt’ van corporate klanten naar het MKB.

    Read More
  • Peter de Wever

    Peter de Wever

    Peter de Wever is gestart bij KPMG en is sinds 1992 Register Accountant. Hij heeft daarna een periode van 5 jaar gewerkt als Finance Director van een handelsonderneming. Sinds 1997 is Peter actief als Interim Manager.

    Read More
  • 1