Ondernemers Conferenties Midden-Nederland

Jouw zakelijke netwerk van ondernemers en zelfstandig vakspecialisten

euro 870757 1920

Misschien had je het zelf nog niet zo concreet voor ogen toen je ondernemer werd; waar je zou staan waar je nu staat. In het begin veel, zo niet alles, zelf doen en net als met schapen, na de eerste medewerker volgden er meer. Daarmee is de groei van je onderneming een feit, maar in hoeverre zijn omzet, winst, vrije tijd en plezier ook meegegroeid? Met andere woorden; is jouw eigen ontwikkeling net zo goed verlopen als die van je onderneming?

Als je er nu aan toe bent om een volgende stap te maken, wat komt daar dan zoal bij kijken? Vraagt dit andere kwaliteiten van jou en hoe zorg je inderdaad dat winst, plezier en vrije tijd flink toenemen? De ontwikkeling van jouw bedrijf gaat door verschillende fases. De eerste, de pioniersfase, is er een van starten en opbouwen. Zo ben jij ook begonnen. Je hebt jouw ideeën uitgewerkt, een bedrijfspand gevonden, geïnvesteerd in middelen, medewerkers aangetrokken, mouwen opgestroopt en met hen aan de slag gegaan. Je bent in deze fase in charge, de spin in het web, de man of vrouw om wie de hele onderneming draait. Het is goed gegaan, het gaat goed en het kan, in jouw beleving, eigenlijk alleen maar beter.

De volgende fase?

De doorgroei van je onderneming, de acceleratiefase. Schaalvergroting, daar gaat het om. Wat jouw bedrijf voor een bepaald aantal klanten – en ook medewerkers, leveranciers – betekent, kan het ook voor een veelvoud daarvan betekenen! In de volgende fase verandert jouw rol van pionier naar managende ondernemer. Steeds meer zaken zoals – personeel, processen, klantmanagement, innovatie – vragen om structurele aandacht van jou. Welke prioriteiten stel je daarbij en hoe zorg je dat je niet meer met de dagelijkse productie bezig bent. Wat kan je wanneer deels of volledig delegeren aan medewerkers? Hoe krijgen jullie wederzijds het vertrouwen dat dat naar wens verloopt. Waar je eerst nog de ‘betere’ bent, moet op den duur de medewerker beter zijn dan jij.

 

Wat doet dat met jou?

Eerst was je meer één van het team en nu ga je je steeds meer als leider ontwikkelen. Hoe ga jij die afstand nemen/houden in balans met betrokkenheid naar je team, klanten en leveranciers. Belangrijker dan voorheen, wordt jouw (voorbeeld) gedrag. We zien wel dat jouw ‘laagste niveau’, het hoogste niveau van medewerkers wordt, want je accepteert dat niveau van jouzelf. Het blijft natuurlijk niet bij de verandering in deze fase, want er volgen nog meer fases. Afhankelijk van jouw eigen ambitie, verandert jouw rol, jouw gedrag, jouw mindset.

 

En wat nu?

Het OCMN RvA team bestaat uit ondernemers die met hun specifieke kennis en ervaring op hun vakgebied, ondernemers helpen om zich verder te ontwikkelen. Ondernemers die net als jij verder willen groeien. Groeien in de zin van meer omzet en winst, of vooral in professionaliteit en leiderschap. Precies die aspecten die niet zo 1-2-3 uit een boek of van een webinar tot je kan nemen. Vandaar dat OCMN het RvA team voor haar kaarthouders in het leven heeft geroepen. Naast het zijn van een verbindende factor voor ondernemers, willen we je graag helpen om die groei te realiseren die bij jou past. Met die aanpak en begeleiding die jij nodig hebt en niet zomaar ad-hoc maar met structuur en regelmaat.

Neem contact op voor een intakegesprek met één van de OCMN RvA leden.

Raad van Advies Team

  • Joop der Weduwen

    Joop der Weduwen

    Joop heeft in Utrecht in de jaren 80 van de vorige eeuw rechten gestudeerd en is zowel strafrechtelijk als privaatrechtelijk afgestudeerd. In 2005 heeft hij ook strategisch management afgerond aan dezelfde universiteit.

    Read More
  • Michiel van de Watering

    Michiel van de Watering

    Michiel is sinds 2004 ondernemer vanuit zijn bedrijf Accountable Marketing. Na het verschijnen van zijn eerste boek ‘Marketing Kassa’ in november 2012 is hij ‘overgestapt’ van corporate klanten naar het MKB.

    Read More
  • Peter de Wever

    Peter de Wever

    Peter de Wever is gestart bij KPMG en is sinds 1992 Register Accountant. Hij heeft daarna een periode van 5 jaar gewerkt als Finance Director van een handelsonderneming. Sinds 1997 is Peter actief als Interim Manager.

    Read More
  • 1