Netwerk van ondernemers en vakspecialisten

Bijeenkomsten iedere 3e vrijdag van de maand
+ Contacten leggen
+ Relaties onderhouden
+ Zaken Doen!
Locatie Down Under Nieuwegein

John Goes - Réflexion - DISC kundigeHet was in de zomer van 2016 dat ik John Goes voor het eerst bij een OCMN bijeenkomst trof. Zijn introductie maakte mij meteen nieuwsgierig want hij stelde zich voor als DISC kundige.
Nu zijn we inmiddels maanden verder. John is een vast gezicht geworden bij de OCMN bijeenkomsten en wat DISC nu is en voor jouw bedrijf doet is een goede reden om met hem in gesprek te gaan.

Daarom dit interview waarmee je meer inzicht krijgt in DISC en je John Goes beter leert kennen.

John is een vriendelijke, rustige levensgenieter. Houdt van cabrio rijden en reizen. En doet dit ook veelvuldig.
Sinds enkele jaren is hij actief als zelfstandige en dat biedt hem de mogelijkheid om zijn expertise geheel naar eigen wens en inzicht in te vullen. Met meer dan twintig jaar ervaring heeft hij binnen het UWV menig persoon en hele afdelingen in beweging gekregen en gehouden ten tijde van grote interne veranderingen. Deze expertise weet hij nu ook in te zetten voor het Midden- en Kleinbedrijf.

Terwijl John hierover volop praat met Inez die het interview leidt, merk ik dat hij een natuurlijk autoriteit heeft. Hij is niet dwingend of dominant maar ook niet te soft en te meelevend. Heel rustig en als vanzelf overtuigend merk je dat je al snel accepteert van wat hij zegt dat dat zinvol is en bij kan dragen. Een empathische persoonlijkheid , goed bewust van zijn eigen kwaliteiten maar ook van zijn kwetsbaarheden en beperkingen.

Waarom vele coaches de plank misslaan
De afgelopen jaren heb ik vele coaches gesproken. Een kenmerk daarbij was dat het zogenaamde "praktijk-ervaring deskundigen" waren. Een groot nadeel daarvan is dat zij vaak onbewust al snel hun eigen levenservaring, hun "eigen waarheid" op jou als toehoorder gingen projecteren. Iets wat mijns inziens averechts werkt voor coach en cliënt.

Waarom de methode van John als DISCkundige werkt:
Maar bij John merk ik dat hij op een totaal andere wijze met zijn coachingsvaardigheden om gaat. Op een rustige, observerende en analyserende manier bijft hij in gesprek. Luistert goed en laat de ander veel aan het woord. Opmerkelijk om mee te maken gezien het interview waarin juist hij voor het merendeel aan het woord zou moeten zijn. Maar het gesprek tussen John en Inez gaat goed. En zo komen we op vanzelfsprekende wijze terecht bij de tool die John inzet bij het coachen van individuen en teams te weten DISC.

Wat is dat DISC dan?
Al luisterend naar John en Inez, wordt mij duidelijk dat DISC een tool is om gedrag van een persoon in beeld te brengen. Dit maakt dat het zich wezenlijk onderscheidt van andere methodes zoals bijvoorbeeld het eneagram wat gaat over de persoonlijkheid.
Met het toepassen van DISC haalt John boven water hoe een persoon zich in een team optimaal zou kunnen gedragen. En het hele team wordt bewust gemaakt van wie op welke positie het beste functioneert en daarmee het beste presteert.
DISC labelt de groepen van gedrag met kleuren die aansluiten bij wat iedereen wel herkent. Zo zegt naar aanleiding van het praten over de kleuren in antwoord op mijn vraag van welke kleur bij mij past; "nou Peter, jij bent best wel een rode" en geeft daar haar motivatie bij. Wellicht een goede insteek om met John in gesprek te gaan om waarom Inez tot die conclusie komt.

Andere kleuren die van toepassing zijn, zijn geel, blauw, groen. En ik merk dat het goed is om hier eens bij stil te staan. Dit aan de hand van een voorbeeld dat John uit zijn privé geeft over hoe een autoverkoper hem onbewust compleet demotiveerde om tot aankoop over te gaan. En dat terwijl John eigenlijk al besloten had om de auto te kopen. Dat ging op dat moment helemaal fout.

Hoe DISC een rol speelt bij optimalisering van salesresultaten:
Wat speelde er? De autoverkoper keek niet verder dan zijn eigen, rode, gedrag. Dat terwijl John als geel, groene op een hele andere manier keuzes maakt dan wat de rode verkoper voor ogen had. En let op, het gaat hier niet om de juiste behoefte peiling, goede koop/verkoop, open en gesloten vragen. Die vaardigheden had de verkoper echt wel. Maar waar het mis ging is dat de verkoper niet in staat was om het basisgedrag van John in te schatten. Had de verkoper daar enige kennis van gehad, dan had hij in kunnen schatten dat hij een collega in had moeten schakelen met overeenkomend gedrag of had hij zichzelf beter kunnen matchen met zijn potentiële klant. De verkoper zal nooit begrijpen wat er nu mis ging. Zijn verhaal, behoefte peiling, verkoopvragen en alle details klopten. Maar toch ging de deal aan hem voorbij. Waarom ging het dan toch mis?
John is inmiddels in gesprek met de eigenaar van het bedrijf om DISC te introduceren. En als dat tot een programma voor de medewerkers leidt, dan zal de verkoper met de hernieuwde inzichten zijn verkoopresultaten zien stijgen.

Tot slot, denk mee!
We praten nog volop door hier op het Makro Nieuwegein Netwerkplein maar het interview sluiten we af. Het heeft mij aan het denken gezet. Deze kennis over DISC, daar moet eigenlijk iedereen binnen OCMN van op de hoogte te zijn. Het geeft je inzicht en houvast bij samenwerking en sales. Hoe gaan we dit binnen OCMN in beeld brengen? Heb je ideeën? Laat het ons weten.

Groet van het OCMN in gesprek met team,

Peter Klink & Inez van den Brink

Zoeken