Eventbrite - OCMN - maandelijkse netwerk conferentie vrijdag 4 mei 2018

Tijdens de opening van het netwerkplein in de vernieuwde Makro Nieuwegein was Jan een van de eregasten op het podium. Samen met de OCMN-organisatoren en andere aanwezigen knipte hij het rode lint door: het netwerkplein was geopend!

Jan Vendrig in gesprek met OCMN Inez van den Brink


De rol van eregast kreeg Jan toebedeeld door vestigingsmanager Kasper ter Braak, vanwege zijn decennialange klantrelatie met de Makro-vestiging Nieuwegein.
 
Deze loyale band met de Makro illustreert precies de aard, het karakter en de manier van zakendoen van Jan en zijn echtgenote Astrid. Het gaat hem om kwaliteit en een goede relatie waarin iedere partij profiteert. Je kunt niet voor een dubbeltje op de eerste rang zitten. Service, afspraken maken en deze nakomen, doen wat je zegt en altijd streven naar de beste kwaliteit die je kunt bieden - dat verwacht Jan van zichzelf, van zijn medewerkers en leveranciers. En iedereen die daaraan voldoet, kan rekenen op zijn trouw en loyaliteit. De Makro heeft dat goed onderkend en gewaardeerd met een volledig terechte ereplaats op het erepodium tijdens de opening.

Als je in gesprek bent met Jan, merk je dat hij een heel prettige familieman is. Hij is geboren en getogen in Jutphaas, 57 jaar jong, gek op kleindochter Lizz. Zijn vrouw Astrid is zijn steun en toeverlaat en hij is gelukkig met zijn kinderen Tom, Daniëlle en Robin en aanhang. Hij waardeert zijn personeel enorm en is een hardwerkende tevreden man.
 
Het is voor hem vanzelfsprekend om hard te werken en goede zaken te doen. Het is hem dan ook met de paplepel ingegoten. Van jongs af aan was hij al helemaal betrokken bij de supermarkt van zijn ouders. In die tijd werd nog op de pof geleverd en de pofboekjes herinnert hij zich nog goed. Het waren bijzondere tijden; inmiddels er is veel veranderd.
 
De supermarkt heeft Jan voortgezet nadat hij deze van 1986 tot 2008 had overgenomen. De winkel was echter hard toe aan verandering. Met een vloeroppervlak van 500 m2 was het niet haalbaar om aan de moderne eisen voor supermarkten te voldoen. Het was nodig te vernieuwen en mee te buigen met de huidige wensen en eisen van de klanten. Daarbij kwam Jans natuurlijke aanleg voor het ondernemerschap goed tot zijn recht. Catering werd de nieuwe toekomst en de supermarkt werd een trendy lunchroom. Dat was een goede zet die tot de dag van vandaag het succes heeft bepaald van zijn mooie bedrijf waar veertien medewerkers bij betrokken zijn.

Jan heeft goed aangevoeld dat hij een zorgvuldig prijsbeleid moest voeren. Dat blijkt uit de overgang van de verkoop van belegde broodjes in de supermarkt naar de luxe broodjesverkoop in de Foodcorner. Hierbij heeft hij er heel bewust voor gekozen om de prijs in een termijn van twee jaar naar een winstgevend niveau te brengen. Hoewel de kwaliteit dat zeker toeliet, koos hij er dus niet voor om de prijs van de broodjes met grote stappen te verhogen. Denkend aan zijn klanten die de oude prijs gewend waren, koos hij ervoor hen heel langzaam mee te laten groeien naar de juiste prijs voor de topkwaliteit die hij levert. Dat is moedig, en vergt veel vertrouwen in jezelf en in je klanten. Ook de winst voor de zaak werd hierdoor immers jaren uitgesteld. Maar Jan heeft het goed gezien. De loyaliteit van zijn klanten is gebleven en tot de dag van vandaag staat men in de rij voor zijn broodjes. Een rij die overigens nooit te lang is, want Jan garandeert dat je je verse broodjes binnen zeven minuten na bestelling in handen hebt. Dat Jan en zijn medewerkers daar nog harder voor moeten werken, is voor hem logisch: zijn klanten gaan voor op alles.
 
Het is bijzonder om met een ondernemer als Jan te spreken, vol passie voor zijn vak en zijn klanten. Hij praat luchtig over grote tegenslagen, waardeert zijn succes en geniet ervan. Maar voor zichzelf blijft hij 'gewoon Jan'.
 
Het was bijzonder om met Jan te spreken. Ik denk dat wij in dit gesprek van een half uur meer geleerd hebben over ondernemerschap dan in menig dagenlang seminar. Wij zijn Jan bijzonder dankbaar voor zijn tijd en de inzichten die hij met ons wilde delen.